BANSKOBYSTRICKÝ KRAJ – V utorok 3. decembra navštívil kultúrne centrum Citadela v Rimavskej Sobote predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ondrej Lunter. Hlavným cieľom jeho návštevy bola diskusia s občanmi o témach, ktoré ich najviac trápia. Jednou z kľúčových oblastí bolo školstvo.
Nedávno prijatý balík školských zákonov, ktorý vláda Slovenskej republiky schválila v auguste, minister školstva Tomáš Drucker označil za „nežnú revolúciu vo vzdelávaní“.
Tieto reformy sa dotknú aj škôl v Rimavskosobotskom okrese, čo vyvolalo otázky a obavy zo strany žiakov, rodičov a pedagógov. Diskutovalo sa o tom, aký dopad budú mať plánované zmeny na miestne školy a čo tieto reformy prinesú.
Článok pokračuje pod reklamou.
Jedným z najvýraznejších opatrení je zníženie počtu škôl z 59 na 41. To však neznamená ich úplný zánik. Vytvoria sa väčšie vzdelávacie kampusy, v ktorých sa školy spoja do efektívnych celkov.
Napríklad v Rimavskej Sobote sa gymnázium a obchodná akadémia zlúčia, no zachovajú si svoje špecifiká ako samostatné organizačné jednotky.
Ale je to správne, aby sme vytvárali špecializované školy. To znamená, že aby v jednotlivých regiónoch zjednodušene povedané bola jedna škola, ktorá bude poskytovať nejaký odbor a nejaké vzdelávanie. A to práve preto, aby sme tam mohli mať tých najkvalitnejších učiteľov.
Áno, v Tisovci pôjde odbor grafiku do útlmu, pretože nie je ani vybavený. na to takými technológiami, ako sú v iných školách, kde poskytujú tento odbor. A túto školu chceme špecializovať na iné odbory, ktoré dnes má. Platí ale aj to, a to je prísľub, ktorý som dal, že my nebudeme meniť počet študentov podľa plánu výkonov, ktoré sú v jednotlivých regiónoch.
Ani dnes nikto nemôže garantovať, že či nejaká škola nezanikne, pretože tu je zase druhá vec, ktorú si treba uvedomiť, že to, že či nejaká škola funguje a má dostatok študentov, závisí aj od deviatakov, ktorí sa buď hlásia alebo nehlásia na tie jednotlivé školy. To znamená, my robíme všetko pre to, aby sme tu vytvárali kvalitné a silné inštitúcie, ktoré budú mať kvalitný učiteľský zbor a budú môcť kvalitne vyučovať, ale potom je tu ešte práca na komunite, na rodičoch, na riaditeľovi, na poslancoch miestneho alebo mestského zastupiteľstva, aby si vážili to, že tú školu majú v danej komunite, aby aj chceli, aby ich detská jednoducho chodili do tých jednotlivých škôl. Ak si tá samá komunita, ako sa deje napríklad v Lučenci, kde pani riaditeľka s niektorými vyučujúcimi šíria správy, ktoré nie sú pravdivé, to je, že kraj chce zarezať gymnázium alebo že kvalita už pôjde dole, čo vôbec nie je pravda. A neexistujú žiadne naše kroky, ktoré by išli týmto smerom, tak deviataci, ôsmaci pôjdu jednoducho do iných gymnázií. To znamená, že je na komunite samej, aby šírila silné a dobré meno tej danej konkrétnej školy,
aby tie sa deti potom sa chceli hlásiť na tej jednotlivé škole.
Článok pokračuje pod reklamou.
Najdôležitejší odkaz pre všetkých študentov a rodičov, že sa nemajú čoho obávať, pretože v ich životoch sa nič nezmení. To znamená, že bez ohľadu na to, či sa ich škola spája alebo nie, tak naďalej budú chodiť do tej istej budovy, nikto ich nebude sťahovať, naďalej budú dostávať také isté vysvedčenia, ako dostávali doteraz, naďalej ich budú učiť tí istí učitelia. Jediné, čo sa zmení, je management v pozadí tých škôl. To znamená, že ak dnes máme viacero menších škôl, vzniknú silné spojené inštitúcie a tam budeme robiť zmeny, v základe škôl. V prevádzke, v systémoch účtovania, účtovníctva ekonómov, prevádzkarov. A to sú všetko profesie, kde sa plánujeme ušetriť. Ale nič z toho sa nedotkne študentov a tým pádom ani rodičov, ktorí posielajú študentov do tých škôl.
ĎALŠIE SPRÁVY Z REGIÓNU