Štát sa rozhodol pomôcť samosprávnym krajom pri oprave obrovského množstva výtlkov na cestách II. a III.triedy. Banskobystrický kraj dostane 1,415 milióna eur do 26.marca.
Táto suma pokryje necelých 60% nákladov, ktoré kraj reálne potrebuje. Podľa hovorkyne BBSK Moniky Pastuchovej musia vyčleniť z rozpočtu okolo 2,5 milióna eur. „Zároveň platí, že o dva milióny sme vzhľadom na extrémnu zimu prekročili výdavky na zimnú údržbu,“ dodala Pastuchová. Zvyšok financií na opravy zničených ciest pôjde zatiaľ z ostatnej údržby (napr. z opravy krajníc odvodňovacích rigolov). BBSK má takmer 2 500 kilometrov ciest II. a III. triedy a ich údržbu má na starosti Banskobystrická regionálna správa ciest.
Rozhodnutie vlády víta aj poslanec BBSK a primátor Tisovca Peter Mináč. „Uplynulá zima bola voči našim cestám mimoriadne nepriaznivá, preto som rád, že vláda pristúpila k tomuto kroku. Verím, že Banskobystrický samosprávny kraj začne rekonštruovať cesty II. a III. triedy hneď, ako to podmienky dovolia, naši občania to žiadajú oprávnene,“ povedal pre Echoviny.sk Mináč.
Všetky samosprávne kraje na Slovensku by potrebovali zhruba 1,2 miliardy eur na zrekonštruovanie všetkých ciest, ktoré majú v správe. K dispozícii však majú len asi 5 percent z tejto sumy. Vláda vyčlenila zo štátneho rozpočtu pre osem krajov spolu 8 miliónov eur.
Najviac dostane BBSK (1,415 mil. eur) a Prešovský samosprávny kraj (1,405 mil. eur), najmenej Bratislavský kraj (294 tisíc eur). Podľa Mináča je skutočnosť, že Banskobystrický kraj dostane najviac, ďalší dôkaz, že vláda má naozaj záujem riešiť regionálne rozdiely. „Rovnako chcem konštatovať, že dochádza aj k napĺňaniu uznesení vlády, ktoré prijala minulý rok na zasadnutí v Poltári," dodal Mináč.
Samosprávne kraje bojujú aj za spravodlivejšie rozdelenie dane z motorových vozidiel. „Keď jeden kraj má 500 km ciest a vyberie viac ako ten, ktorý má 2 500 km, tak to nie je v poriadku,“ povedal na stretnutí predsedov krajov s ministrom dopravy Jánom Počiatkom banskobystrický župan Vladimír Maňka.
Teraz platia daň z motorových vozidiel podnikatelia v tom kraji, v ktorom majú zaregistrované svoje firmy, pričom ich autá jazdia po celom Slovensku. Siedmi župani chcú, aby sa cestná daň principiálne rozdeľovala podľa počtu kilometrov ciest a mostov v kraji, o ktoré sa musia krajské samosprávy starať. To nevyhovuje Bratislavskému kraju, ktorý má síce najmenej kilometrov ciest, ale najviac registrovaných firiem, teda aj najviac financií z cestnej dane.
Zdroj: Echoviny.sk